Eeuwenlang beschouwde men het heelal als een vaststaande zaak. Het was er en het was gevuld met hemellichamen waarvan men steeds nieuwe ontdekte. Veel verder kwam men eigenlijk niet. Ook het krachtenveld dat er voor zorgt dat letterlijk alles in de lucht blijft, was eigenlijk niet verklaren.
Maar toen brak de twintigste eeuw aan met twee belangrijke ontwikkelingen. De natuurkundige Albert Einstein kwam met een theorie die krommingen in de ruimte verklaarde en voorspelde. Daarnaast zorgde technologische ontwikkelingen voor steeds betere telescopen. Er kwamen ook radiotelescopen die signalen uit de ruimte oppikken.
En in de tweede helft van de vorige eeuw ontstond de ruimtevaart met steeds geavanceerdere satellieten. Theorie en praktijk leidden tot allerlei verklaringen, maar ook speculaties over het universum. Zo begon men te spreken over de oerknal, oftewel het ontstaan van het heelal, inclusief onze eigen planeet.
Na het epische eerste deel in deze reeks, verschijnt nu ook het vervolg. Hierin gaan we terug in de toekomst om te kijken naar het ontstaan van ons universum. Het DWDD college van professor Robbert Dijkgraaf is onze leidraad. Wroet jij in dit deel 2 met ons mee tussen de sterren en planeten op onze zoektocht door het wonderlijke heelal?
Bekijk het voorproefje op onze website
De Digitale Topschool
Dat is online onderwijs voor kinderen op de basisschool met talent voor leren. Je mag ze ook hoogbegaafd noemen, slim, voorlijk en al die andere woorden die op kinderen van toepassing zijn.
Wij hebben veel expertise in huis om deze leerlingen uit te dagen. Wij noemen ze TOP-leraren. Vrijwilligers met het 💜 op de goede plaats. Ons lesmateriaal is uitzonderlijk lastig voor ze. Door ze met deze “ai een grote berg in zicht help dit is moeilijk ik snap het niet” te laten kennismaken leren ze dat ze niet altijd alles direct hoeven te weten. Vragen stellen mag!
Dat is vaak even wennen. Maar wel beter voor ze.
De Stichting Digitale Topschool is een onafhankelijke ANBI die het product voor een zeer minimale vergoeding aanbiedt. Deze is door scholen volledig te bekostigen uit de reguliere budgetten.