published on in Opdrachten
tags: onderwijs geschiedenis helden nederland basisschool

Nederlandse helden

Wat zijn helden? Meestal zijn dat personen die in moeilijke omstandigheden dapper gedrag hebben vertoond. Denk maar eens aan de zeehelden van vroeger of de verzetshelden uit de Tweede Wereldoorlog.

Portret van Michiel de Ruyter

Over Nederlandse helden hebben we sinds vandaag een nieuwe opdracht. Deze opdracht is gemaakt door dr. Lotte Jensen. Ze is vicevoorzitter van De Jonge Akademie en als universitair hoofddocent Historische Nederlandse Letterkunde verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Portret van Lotte Jensen

Onderwerpen die aan bod komen zijn Willem van Oranje, Michiel de Ruyter en Kenau Hasselaar. Lotte laat de leerling aan de hand van historische publicaties ontdekken hoe helden vroeger vereerd werden, en maakt daarbij ook de verbinding naar nu.

Een voorproefje van deze opdracht is op onze website te vinden.