tags: onderwijs hoogbegaafd scheikunde chemie voorproefje

Meerwaarde boven regulier

De opdrachten van De Digitale Topschool zijn specifiek ontwikkeld voor kinderen met talent voor leren. De opdrachten op onze site zijn exclusief door ons, of voor ons, gemaakt. Ze staan dus niet op andere sites.

Bij het ontwikkelen staan de cognitieve capaciteiten van de snelle leerling voorop. Het is een hele mond vol. Het komt erop neer dat wij de opdrachten zo opzetten dat deze door snelle leerlingen niet snel te maken is.

Een van de meer dan honderd opdrachten is bijvoorbeeld die over het chemisch destilleren van propeen en propaan. De opdracht bevat alle informatie die leerlingen nodig hebben om hiermee aan de slag te gaan. Maar de uitwerking moet door henzelf gemaakt worden. Ook het creatieve proces maakt daar deel van uit. De leerling moet aan de top-leraar (onze mentor op afstand) uitleggen hoe een bepaalde berekening tot stand komt.

Portret van Maaike Kroon

Deze opdracht is opgesteld door prof. dr. ir. Maaike Kroon. Ze is hoogleraar scheidingstechnologie aan de faculteit Scheikundige Technologie van de Technische Universiteit Eindhoven. Door haar benoeming op 16 december 2010 was ze de jongste vrouwelijke hoogleraar van Nederland. Maaike Kroon is sinds 2012 lid van De Jonge Akademie van de KNAW.

Bij reguliere methodes is een dergelijk pittige scheikundeopdracht ondenkbaar. Bij De Digitale Topschool hoort het bij het standaardaanbod. Leerlingen die willen en kunnen, kunnen bij ons terecht.