tags: onderwijs basisschool lerenleren metacognitie school

Welk onderwijs is het meest effectief?

Wat werkt het best en zijn de kosten ervan te overzien? In het weekblad The Economist stond onlangs een lijstje welke onderwijsaanpak effectief is en welke kosten daarmee gemoeid zijn.

What works, at what cost

Commentaar geven aan leerlingen over hun werk staat helemaal bovenaan en is ook nog het goedkoopst. Het is namelijk naast het geven van uitleg de kerntaak van de leraar. Het kost dus niets extra’s.

Shit just got real

Helaas komt de leraar daar met een volle klas in al zijn verscheidenheid vaak niet voldoende aan toe.

Voor De Digitale Topschool hebben we daarom ervoor gekozen expertise van buiten bij de basisschool binnen te brengen met de rol van onze TOP-leraren (studenten-vrijwilligers als mentor). Die zorgen voor goede feedback en als het een beetje meezit zorgen ze er ook voor dat leerlingen zelf ook meer in de gaten krijgen hoe je effectief leert (de zgn. meta-cognitieve strategie of ook wel ‘leren leren’ genoemd). Die aanpak staat op nummer twee in het lijstje.

Het zorgt voor een blij gevoel bij iedereen en het heeft effect, tegen zeer lage kosten van een abonnement op De Digitale Topschool. Johan Cruijff zou in zo’n situatie zoiets hebben gezegd als ‘Als je het ziet, heb je het door.’