Maak je eigen opdracht

Er zijn veel mythen in onderwijsland en van tijd tot tijd ook nieuwe inzichten. De taxonomie van Bloom is al een oudje en die blijft tot nu toe in de strijd overeind.

Bloom's Taxonomie

Wat houdt deze taxonomie in? Het beschrijft niveau’s van leren. Het hoogste niveau, creëren, was het uitgangspunt toen we de opdracht Hoe maak je een opdracht voor De Digitale Topschool ontwikkelden.

In deze opdracht maken de leerlingen zelf een opdracht van De Digitale Topschool. Volgens de richtlijnen die ook door ons worden gebruikt.

Het levert mooie, interessante en soms verrassend goede opdrachten op. Opdrachten over geld en zintuigen worden door ons al geschikt gemaakt om echt op de website te komen.

Niet elke opdracht is geschikt om door ons opgenomen te worden in het aanbod. Maar deze kunnen dan nog steeds wel worden goedgekeurd. Een leerling ontwikkelde onlangs een opdracht over eekhoorns. Past niet helemaal bij onze bestaande stof, maar voldeed wel aan de richtlijnen. Het is ontzettend leuk om leerlingen op dit niveau bezig te zien met de leerstof. En wie weet, vinden we nog eens een invalshoek over deze knaagdieren.

Eekhoorn